Gelukkig nieuwjaar

Wat een feest, een nieuw jaar voor ITRealiteit. Alsof de kalender magisch iets fixt aan alle halfbakken projecten, vergeten patches en architecturen die met ducttape en goede hoop bij elkaar worden gehouden. Toch voelt het alsof we met frisse moed beginnen, zelfs al weten we dat ergens een kritieke server op 2 januari wakker wordt met existentiële vragen als “waar ben ik?” en “wat is DNS?”.

Op naar een jaar waarin systemen doen wat ze beloven, foutmeldingen meer zeggen dan error -1 en niemand meer roept dat AI “gewoon even de legacy moet oplossen” alsof het een bovennatuurlijke exorcist is voor technische schuld. Laten we hopen op software die minder verrassingen heeft dan de gemiddelde soap, op automatische updates die niet spontaan productie platleggen en op projecten die niet veranderen in politieke veldslagen met deliverables als munitie.

Voor de beheerders, ontwikkelaars, architecten en alle dapperen die de digitale wereld draaiend houden: ik hoop dat jullie koffie heet is, de deploys saai zijn en dat de eerste storing van het jaar pas komt nadat de oliebollen zijn uitgewerkt. Misschien zelfs pas in februari. Optimisme is tenslotte gratis.

Op een jaar waarin wij niet alleen reageren, maar ook durven zeggen wat anders moet. Waarin IT geen sluitpost is maar een stuurcabine. Waar we niet klakkeloos tools stapelen omdat Gartner zei dat het moest, maar kritische keuzes maken. Waarin we security niet verstoppen achter compliance, maar zien als randvoorwaarde van vertrouwen.

Op naar 2026. Met scherpe meningen, werkende diensten, minder excuses, meer eigenaarschap en een gezonde dosis sarcasme om het allemaal leefbaar te houden. Wij blijven rustig. Zelfs als de wereld dat niet doet.

Gelukkig nieuwjaar.


Ontdek meer van IT realiteit

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Posted in , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ontdek meer van IT realiteit

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder